Over Hit-Air

Het Hit-Air airbagsysteem wordt sinds 1985 wereldwijd succesvol gebruikt. De Hit-Air airbagvesten worden geproduceerd door Mugen Denko Co., Ltd in Japan. Zij brengen het Hit-Air airbagsysteem sinds 1985 op de markt en hebben een uitvoerig geteste en bewezen veiligheidsstatus. Hit-Air is marktleider met haar verkochte vesten in Azië, Europa, Australië en Amerika.

Het airbagvest is een modieus vest dat je het beste kunt omschrijven als een bodywarmer met een geïntegreerd airbagsysteem (en – afhankelijk van het model – een rugprotector). Bij een val, wanneer de ruiter uit het zadel raakt, activeert het spiraalsnoer (welke de ruiter door middel van de saddlestrap verbindt met het zadel) automatisch het airbagsysteem. Voel je veilig en geniet van je rit zonder je door strakke bodyprotectors beklemd te voelen! Het airbagvest is aangenaam te dragen en het grote voordeel, ten opzichte van een standaard bodyprotector, is dat je nu niet als een ridder op je paard zit door de stugheid van de protector. Het systeem past om je romp als een handschoen en is geschikt om bij de uitoefening van alle disciplines binnen de ruitersport te dragen.

Ook de Belgische Karin Donckers kiest voor een Hit-Air airbagvest!

Het Hit-Air airbagsysteem wordt sinds 1985
wereldwijd succesvol gebruikt

Airbagvest en werking

Het airbagvest bestaat uit een bodywarmer gevuld met opblaasbare luchtkussens, een rugprotector, een CO2-gaspatroon (niet giftig, niet ontvlambaar) en een spiraalsnoer.

Het airbagvest wordt over de kleding gedragen.

Tijdens het dragen van het vest merk je niet dat je het aanhebt tot het moment dat je valt. Bij een val wordt het spiraalsnoer losgetrokken van je airbagvest en wordt het CO2-patroon geactiveerd waardoor het vest zich binnen minder dan een halve seconde opblaast.

Als het vest zich vult krijg je direct het gevoel van een grote stevige ballon die om je heen sluit. Bovendien wordt op dat moment ook je nek ingesloten door de nekrol. Deze komt tot de onderkant van je rijhelm en oren. Je romp, met alle kwetsbare en vitale delen, is dan rondom vanaf je nek tot en met je stuitje en bekken volledig beschermd. Je bent dus als het ware helemaal “ingepakt”.

Dit gebeurt allemaal binnen de tijd dat je valt en met een zachte landing op de grond ligt!

Het spiraalsnoer bevestig je aan de saddlestrap aan je zadel. Bij een val, wanneer de ruiter uit het zadel raakt, activeert het spiraalsnoer (welke de ruiter verbindt met het zadel middels de saddlestrap) automatisch het airbagsysteem.

Een eenvoudig, betrouwbaar en robuust systeem ideaal voor ruiters en motorrijders die op zoek zijn naar gebruiksgemak en optimale bescherming.

Feiten en veel gestelde vragen

Is het vest opnieuw te gebruiken?

Ja, even de lucht uit de airbag laten lopen, de airbag terugstoppen in het vest en het CO2-patroon vervangen.

Moet ik de airbag activeren?

Nee, na het opstijgen het spiraalsnoer aan de bijgeleverde saddlestrap vastmaken en dan zal tijdens het vallen de airbag zichzelf activeren.

Is het CO2-patroon hervulbaar?

Nee, een patroon kan eenmalig worden gebruikt en dient na de activering vervangen te worden.

Hoeveel weegt een airbagvest?

Afhankelijk van het model tussen 810 gram en 1,6 kg.

Ben ik zichtbaar in het donker?

Ja, het airbagvest is voorzien van reflecterende materialen aan de voor- en achterzijde van het vest.

Hit-Air-airbagvest_achter

IS HET AIRBAGVEST BETA GOEDGEKEURD?
Momenteel is het airbagvest nog niet BETA gekeurd. Indien u een wedstrijd wenst te rijden waarbij de EN13158/BETA verplicht gesteld wordt dient u het airbagvest als een extra bescherming ter aanvulling op een BETA goedgekeurde bodyprotector te dragen.

VOORZORGSMAATREGELEN
Vermijd het bij u dragen van scherpe of puntige voorwerpen zoals bijvoorbeeld spelden, pennen, sleutels of hoevenkrabbers in het airbagvest evenals in kleding die u onder het airbagvest draagt. De resulterende schade aan de luchtkussens voor of op het tijdstip van de activering kan efficiënte werking van het luchtkussen verhinderen.

Het airbagvest moet goed passen, niet te klein zijn, gesloten gedragen te worden en altijd als laatste over de kleding gedragen te worden.

Eenmaal per jaar dient de werking van de airbag getest te worden door deze te activeren.

Het te vervangen CO2-patroon moet identiek zijn aan het origineel dat bij de aanschaf van het vest geleverd wordt, zowel in grootte als inhoud. Verzeker u ervan dat de patroonhals intact en niet geoxideerd is. Zorg er voor dat het CO2-patroon recht en stevig in de patroonhouder gedraaid wordt. Bij scheef of niet goed vastgedraaid zijn van het CO2-patroon zal de activeringstijd en werking van de airbag negatief beïnvloed worden. Indien de airbag langere tijd niet geactiveerd wordt controleer dan regelmatig of het CO2-patroon nog stevig vastgedraaid en niet geoxideerd in de patroonhouder zit.

Het airbagvest dient regelmatig schoongemaakt te worden en na gebruik op een kledinghanger in een droge ruimte bewaard te worden.